3 Feb 2013

Sambutan Maulidur Rasul 1434 Peringkat Sekolah SMKOKH

Assalamualaikum,
Pada 20 Rabiul Awal 1434 Hijrah bersamaan 1 Februari 2013, SMKOKH telah mengadakan sambutan Maulidur Rasul bertempat di Surau Madrasah Munawwarah, SMKOKH dianjurkan bersama Unit Bina Insan dan Panitia Pendidikan Islam SMKOKH. Majlis ini juga adalah sempena Majlis Kesyukuran Johan Kebangsaan Bilik PPDa.

Majlis bermula pada pukul 7.30 pagi bermula dengan taklimat ringkas kemudian diikuti dengan perarakan mengikut kumpulan badan beruniform. Setiap badan beruniform membawa sepanduk masing-masing bagi menunjukkan rasa kecintaan kepada Baginda Rasulullah s.a.w.

Sepanduk-sepanduk yang cantik ini juga akan digunakan untuk penilaian bagi pertandingan sepanduk tercantik SMKOKH. Setelah berakhirnya perarakan yang mana bacaan Maulid dipimpin oleh Ustaz Shahibon dan Cikgu Affendy, majlis diteruskan dengan ceramah Maulidur Rasul.

Ceramah Maulidur Rasul disampaikan oleh Pegawai Jabatan Agama Islam Daerah Lipis merangkap salah seorang Qadi di Lipis. Seterusnya beliau menyampaikan hadiah dan anugerah tokoh Maulidur Rasul tahun 2013 iaitu saudara Lokman. Pemilihan beliau adalah berdasarkan keputusan sebulat suara mesyuarat guru yang lalu.

Majlis berakhir dengan sedikit jamuan kepada semua kakitangan SMKOKH, diselangi nyanyian nasyid memuji Rasulullah s.a.w oleh kumpulan nasyid sekolah.